- Totalt 0 kr
Ett företag med framtisdstro och under ständig utveckling och expanderande varusortiment.
Vårt motto: Snabbhet & Hög service!
Vår ambition: Nöjda kunder och bra support!
"Inte nöjd garanti" - Om du inte är nöjd kan du alltid inom tre månader komma tillbaka och byta symaskin utan att förlora några pengar. Maskinen/tillbehören skall då vara i originalskick med originalkartong. Garantin omfattar endast nya maskiner (Ej outlet/demo/begagnade).
Tänk vilken trevlig heminredning och fina plagg du kan skapa eller ändra med en ny maskin. Vi kommer med vårt kunnande och support räta ut eventuella frågetecken under din kreativa resa.
Vårt företag firar 48år (2019). Sedan -71 har vi sålt, servat och reparerat symaskiner, overlockar och brodyrmaskiner och försett er kunder med högkvalitativa varor och tjänster. Till nya kunder vill jag återigen säga -Välkommen, kul att du hittat hit.
Skövde Symaskiner har prisgaranti? Det innebär att om du hittar varan billigare i någon annan svensk webshop eller butik får du samma pris hos oss. Du kan känna dig trygg att handla av oss.
Kontakta oss.
Skövde Symaskiner
Företagets Historia.
1971 - Ove Nilsson startade Kungslena Handelsbolag strax utanför Tidaholm. Försäljningen bestod av Husqvarna symaskiner och service av densamma. Försäljningen skedde genom dörrknackning. Den senare delen av sjuttiotalet drevs en liten butik i Kungslena. I början på åttiotalet var det dags för en butik i centrala Tidaholm. Den revs senare och butiken flyttade till Röda kvarn, den gamla bion i Tidaholm. Ett par år senare övertogs även butiken i Tibro efter att föregående ägare Rulle blev sjuk. I senare delen av åttiotalet/början på nittiotalet, öppnade Ove tillsammans med Reimert i Falköping en butik på St: sigfridsgatan i centrala Skövde. och med hjälp av sonen Patrik drevs den butiken tills det var dags för militärtjänsgöring. Butiken såldes på grund av tidsbrist.
1994 - Patrik tog över företaget efter militärtjänstgöring och ombildade det till aktiebolag.
2005 - Vi provar på Janome symaskiner för första gången, och började sälja dessa med framgång.
2006 - Butiken på Centralplan 2 I Tibro stängs och företaget flyttar till Skövde och öppnar butik med Janome symaskiner. Vi utökar senare under året med Bernina symaskiner. Skövde Symaskiner fick pris som årets komet 2006 från Janome.
2007 - Utökar sortimentet igen. Nu med Brother Symaskiner. Stor framgång med försäljning av Brothers brodermaskiner. I Augusti lanserade vi vår onlinebeställning som innefattar symaskinstillbehör, quilttillbehör, saxar mm.
2008 - Skövde Symaskiner är auktoriserad Brother Servicetekniker. Servicekurs denna gång på PR-620, NV-4000, NV10/30/50/200/400/600. Vi får pris som årets bästa återförsäljare i bronsklassen av Janome. Vi utökar vårt sortimet med Elnapressen. Janome, Brother & Bernina symaskiner kan nu köpas i vår webshop. Nytt fabrikat i butiken: Babylock! Ännu en service kurs (September). Denna gång på nya flaggskeppet Brother innov-is 1(One).
2009 - Ett nytt märke har börjat dyka upp i butiken, Elna. Vi firar även 15år som Aktiebolag. Nu även stryksystem och ångstädningsutrustning. Vi expanderar verksamheten till 300 kvadratmeter.
2010 - Vi börjar året med att få in Babylock Sashiko maskinen. Janome får pris för utseendet på Horizon 7700 och Decor 3160/2160 i Japan. Janome lanserar en helt ny produktlinje med tråd och flera olika maskiner. Brother Lanserar PR-1000 som emottages av kunderna positivt.
2011 - Skövde Symaskiner firar 40år (!) Samtidigt passar Janome på att fira 90år (!) Vi kommer fira lite då och då under hela året! Så håll utkik!
2012 - Skövde Symaskiner får pris för bästa säljare 2011 av Intersew (Janome). Vi har sålt mest Babylock och Elna i Sverige under 2011 vilket vi givetvis är mycket stolta över och ger dig som kund lite extra köptrygghet.
2013 - Skövde Symaskiner flyttar till nya fräschare lokaler. Samma fastighet, men till höger om Arken Zoo istället för vänster. Vi har även utökat sortimentet på tillbehör & Sybehör. I mars detta året var vi i Japan och Taiwan. Vi har besökt Janome-fabriken i Japan som tillverkar större maskinen och även robotar till olika industrier. Bl.a. har ett känt telefontillverkarbolag med en känd frukt (vi får inte nämna namnet) köpt robotar från Janome. Vi har även varit i Babylock-fabriken som tillverkar förutom overlockar av högsta kvalitet även tillverkar inplastningsmaskiner av olika slag. Vi har också varit i Janomes fabrik i taiwan där jag och en kollega från Norge jobbade under en eftermiddag. En mycket fin och mordern fabrik.
2015 - Vi laserar en helt ny responsiv webshop med uppdaterat och större sortiment.
2016 - Ett mycket spännande år med fler kunder i butiken än någonsin tidigare.
2017 - En ombyggnad av butiken invändig börjar planeras i februari och är en två månaders plan. Vi räknar med att detta skall vara färdigt i slutet av Mars!
2019 - Blir ett omvälvande år och den fysika butiken i Skövde stänger ner, men webshopen lever vidare under ny regim hos ZannaZ, med fler symaskinsmärke (bla. återkommer Brother i sortimentet) och ett utökat sortiment kommer att finns tillgänglig i webshopen.
All text som är presenterat på hemsidan www.skovdesymaskiner.se och dess undersidor är Skövde Symaskiners åsikter med reservation för skrivfel/tryckfel. Information om våra produkter är hämtade från broschyrer, på respektive grossist hemsida eller utifrån egna erfarenheter.
KÖPVILLKOR
Service, support & garanti.
Vi betalar frakten vid service eller garantiärenden. Support sker på plats hos oss eller via telefon samt mail. Vid garantireparationer skall maskinen packas mycket väl och skickas till oss. Tag kontakt med oss för att få en kostnadsfri retursedel. Spara originalemballaget för att kunna skicka maskinen säkert. Vi står ej för skador som uppkommit vid bristande packning. Denna service som beskrivits här gäller i fem år från och med inköpsdatum. Giltiga kvitton erfordras. Fria returer gäller paket upp till 20 kg.
Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Beställning
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
Betalning och Leverans
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske omgående såvida varan ej är slut på lager. Ring oss om du har frågor kring en produkt 0500-49 41 40, 0708-48 29 56
Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt (Fri frakt med DHL från 250 kr). Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.
Oavhämtad försändelse
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om det pris, som du sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har heller inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Det är heller ingen ångerrätt på datorprogram. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.
Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.
Outlet produkter
Dessa maskiner återköps eller byts ej in då de är sålda med kraftigt sänkta priser.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.
Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
Tryckfel m.m.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
GDPR
Generell sekretesspolicy
Patriks Symaskinsaffär AB (hädanefter kallad Skövde Symaskiner eller vi) är ansvarig för denna webbplats. Företaget är registrerat i Skövde, Sverige. Skövde Symaskiner är medveten om vikten av att skydda sekretessen för personlig och finansiell information. För att skydda den information du ger oss har vi instiftat strikta riktlinjer och säkerhetsåtgärder. Vi har onlinebaserade register som är skyddade och vi har ingen information lagrad i våra datorer. Det är viktigt att du läser och förstår vår Sekretesspolicy innan du använder våra tjänster.
Vilken information sparar/lagrar/samlar Skövde Symnaskiner?
Vi sparar och lagrar personlig data från alla webbplatsbesökare som registrerar information på webbplatsen eller handlar i webbshopen. Denna information finns endast hos vår leverantör av webshop. Vi samlar och skyddar också viss personlig information, såsom namn, företagsadress, företagstelefonnummer och företagets e-postadress, etc. från våra kunder. För att ge dig en bättre upplevelse kan vi kombinera den information som du ger oss med annan information som är tillgänglig för allmänheten.
Hur använder Skövde Symaskiner den information som du anger?
Vi använder informationen för att förbättra och anpassa din shoppingupplevelse hos oss och för att kommunicera med dig i enlighet med denna policy. Om du delger oss din information, antingen på vår webbplats, genom kommunikation via e-mail, eller till vårt kontor, kommer vi använda den informationen för att behandla de beställningar du gör hos oss och för att hålla dig informerad om speciella events eller kampanjer. I övrigt använder vi den information du ger oss för att se över vår prestation och för att förbättra våra tjänster och vår service till dig samt för att kommunicera med dig om du gjort en beställning. Vi kan också komma att, utan begränsning, använda information om ditt produktintresse och inköp från oss för att förbättra vår webbplats, samt din online- och/eller kontakt med vårt kontor.
Hur länge sparar vi din information?
Vi sparar endast information så länge som anses vara fördelaktigt för dig, dvs nödvändigt för att vi ska utföra våra kontraktuella åtaganden gentemot dig samt för att möta de lagstadgade lagringstiderna. Om du skulle vilja bli borttagen så var vänlig kontakta oss via e-post.
Delar Skövde Symaskiner din information till andra?
Skövde Symaskiner säljer, hyr ut eller avslöjar inte våra kunders namn, postadress, e-postadress eller annan personlig information. Vi lämnar inte ut din information på annat sätt till tredje part, såvida vi inte är skyldiga att göra detta enligt lag eller i samband med rättsligt anspråk eller förfarande.
Säkerhet
Skövde Symaskiner använder lämpliga och tillgängliga säkerhetsåtgärder för att skydda den information som du lämnat till oss. Samtidigt som vi vidtar rimliga åtgärder för att skydda din personliga information från obehörig tillgång, intrång eller användning accepterar du att ingen internet-dataöverföring kan vara säker från tillträde av oavsiktliga mottagare. Detta gör att du inte kan hålla oss ansvariga för brott mot säkerheten om det inte är på grund av försumlighet.
Riktighet och upprätthållande
Du har rätt att begära tillgång till och korrigering av alla personuppgifter som du lämnar till oss. Du kan ta bort ditt namn från vår marknadsföringslista och/eller användare genom att kontakta vår kundtjänst på: 0500-494140 eller genom att kontakta oss via e-post.
Accepterande av sekretesspolicy och modifieringar
Genom att besöka och använda dig av Skövde Symaskiner´s webbplats, göra inköp i vår webbshop, eller ange personlig information till vårt kontor samtycker du till vår användning och utlämnande av information på det viset som beskrivs i denna sekretesspolicy. Skövde Symaskiner förbehåller sig rätten att vid vissa tillfällen göra ändringar i sekretesspolicy och/eller praxis. Den aktuella policyn finns tillgänglig på vår webbplats och vi uppmanar dig att läsa den, speciellt varje gång du använder vår webbshop. Vi kommer att meddela dig eventuella ändringar i vår sekretesspolicy genom att publicera ändringarna på vår webbplats.